'저는 그들의 땅을 지키기 위하여 싸웠던 인디안들의 이야기를 기억합니다. 백인들이 그들의 신성한 숲에 도로를 만들기 위하여 나무들을 잘랐습니다. 매일밤 인디안들이 나가서 백인들이 만든 그 길을 해체하면 그 다음 날 백인들이 와서 도로를 다시 짓곤 했습니다. 한동안 그 것이 반복되었습니다. 그러던 어느날, 숲에서 가장 큰 나무가 백인들이 일할 동안 그들 머리 위로 떨어져 말과 마차들을 파괴하고 그들 중 몇몇을 죽였습니다. 그러자 백인들은 떠났고 결코 다시 오지 않았습니다….' (브루스 개그논)





For any updates on the struggle against the Jeju naval base, please go to savejejunow.org and facebook no naval base on Jeju. The facebook provides latest updates.

Wednesday, August 4, 2010

[Jeju Update] [Translation] The New Island and Council Raise the Issue of Procedural Matter on the Naval Base


* Image source: Han Hyung-Jin, Seogwipo Daily Newspaper, Aug. 3, 2010
_____________________________________________________
* Below is the arbitrary translation of the Sisa Jeju article. The rest translation will come later.

Otherwise, according to a Sisa Jeju article on Aug. 3, 2010, on the same day, the Jeju Island council has cut all the naval base related budget of 5,794,950,000 won [in the revised supplementary budget] that had been submitted by the Island; The five specific budgets were ‘business for forming the Gangjeong village rural theme park (1.5billion won), business for the replenishment of Gangjeong green home (694,950,000 won), business for forming the culture tourism shopping street (2billion won), business for forming the Jeju traditional stone fence (10billion) and business for the vitalization of nightscape (o.6billion won)


'조정내역을 보면 세출부문에서 해군기지와 관련된 ‘강정마을 농어촌테마공원조성사업’ 15억원을 비롯해 ‘강정 그린홈 보급사업’ 6억9495만원, 관광문화쇼핑거리 조성사업 20억, 제주전통돌담기 만들기 10억, 야간경관활성화 사업 6억 등 해군기지 관련 5개 사업 57억9495만원을 전액 삭감했다(시사 제주)'

_____________________________________________________


Sisa Jeju
道, 제주해군기지 '주도권' 되찾아올 수 있을까? 도와 의회 힘모아 정부측 고강도 '압박'…정부의 입장과 대응 '주목'
Can the Island recover the ‘Initiative’ on the Jeju naval base? The Island government and council, collecting the power of the Island and Council, strongly ‘oppress’ the central government .. The central governmnet’s position and response would be 'noticed'.

2010년 08월 03일 (화)
Tuesday, Aug. 3, 2010

고동명 기자 lonegm(at)sisajeju.com
Koh Dong-Myung lonegm(at)sisajeju.com


제주지역 최대현안인 강정마을 해군기지사업에 대해 제주도와 의회가 절차적 정당성에 문제가 있었다며 공사 중단을 요청해 앞으로 사업추진여부에 대한 주도권을 갖게 될지 주목된다.

Since, regarding the Gangjeong village naval base construction business that is the biggest current agenda in the Jeju region, the Jeju Island [government] and council requested to stop the construction saying there was the procedural problem in the Jeju Island and council, it is noticed whether the Island would recover the initiative on the matter of the drive for the [naval base] business.

지난 2일 해군기지를 주제로 열렸던 도와 도의회의 첫 정책협의회에서는 비록, 사업에 대한 뚜렷한 입장이나 복안을 제시하진 못했지만 도와 도의회가 절차적 문제가 있다는 점을 처음으로 시인했다는데 큰 의미가 있는 것으로 풀이된다.

Even though the Island and Council could not suggest their clear positions or preconceived plans on the business in their first policy meeting whose subject was on the naval base on last August 2, it is interpreted that it is very meaningful in the sense that the Island and council first acknowledged the procedural matter [in the naval base construction plan.]

여기에 그치지 않고 두 기관은 그동안 절차적 정당성을 확보하지 못한 부분을 해소키로 합의했다. 이제 관건은 두 기관이 앞으로 '절차적 문제'를 어디까지 두고 일을 진행시키느냐에 달렸다.

Not ending with that, the two institutes agreed each other to settle the part that could not be secured of the procedural justification for the last time. Now the key point will be to what degree the two institutes would proceed, regarding the ‘procedural matter’ in the future.

강정주민들은 애시당초 입지선정에서부터 주민의사가 제대로 반영되지 못했다고 주장하고 있기 때문이다. 절대보전지역 변경 동의안 등 해군기지 안건 처리에 대해서도 절차적 문제는 제기돼 왔다.

It is because the Gangjeong villagers are claiming that the villagers’ opinion have not been properly reflected since the beginning process of selecting location. The procedural matters have been raised in the dealing with the agendas on the naval base, such as the agenda on the agreement on the cancel of the absolute preservation area, too.

그 범위와 방법은 아직 알려지지 않았지만 ‘절차적 문제를 해소하겠다’는 것은 경우에 따라서 그동안의 여러 과정들을 재검토하고 경우에 따라서는 취소·연기할 수도 있다는 의미로도 읽힐 수 있다.

이전 제주도는 정부와 해군에 ‘이만큼 해줬으니 우리에게도 대가를 달라’는 식이었다. 사업의 주도권을 가지고 있으면서도 활용하지 못하고 되레 정부와 해군에 끌려다니는 측면이 없지 않았다는 지적을 받았다.

각종 행정절차와 관련 안건까지 일사천리로 처리되면서 제주도가 내걸만한 협상여력이 거의 소진돼 버린 게 아니냐는 의견도 있다.

그런데 이제 빼앗겼던 주도권을 되찾아오겠다는 것이다.

우근민 제주지사가 이날 협의회 모두발언에서 “우리는 4·3과 제주개발특별법도 지혜롭게 이겨낸 경험이 있다”며 문제해결에 강한 자신감을 드러낸 것도 이와 같은 이유와 무관치 않다는 분석이다.

그 주도권이 ‘충분한 보상’을 위한 것인지 입지재선정 등 주민요구를 반영하기 위한 것인지, 그것도 아니면 또 다른 제3안을 위한 것인지는 아직 알 수 없다.

해군과 정부가 다소 강경한 입장으로 돌아선 제주도와 도의회를 어떻게 받아들이고 대응할지도 관심사다.

무엇보다 도와 도의회가 앞으로 얼마나 진정성을 가지고 문제를 해결하기 위한 적극적인 자세를 보여줄지 도민사회 이목이 집중되고 있다.

1 comment:

  1. I would like to thank you for this blog.
    I ran across your link through Stop Nato.
    I hit your follow button, and will low put you on my blogroll so I can stay updated. I hope you post more often.
    We were in Korea in 10/08. My wife is Korean, and I am an American naturalized citizen. Originally from Germany.
    I loved S/Korea very much. Especially the country side around Seosan. My wife has family there, and I would love to retire there.
    But I am not too happy with their U.S. "relationship". I will be looking forward to more of your posts.

    ReplyDelete